Forum Freerideextreme Strona Główna


Freerideextreme
FORUM TEAMU "FREERIDE EXTREME"
Odpowiedz do tematu
Materiały ram
matekozak



Dołączył: 18 Kwi 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

To właśnie materiał, z jakiego została zrobiona rama, decyduje o wadze roweru, jego własnościach jezdnych i trwałości. Przy produkcji rowerów można wyróżnić cztery podstawowe rodzaje materiałów używanych do konstrukcji ram: stal, aluminium, karbon i tytan. Różnią się one nie tylko wagą, ale także własnościami fizycznymi a także technologią obróbki.



Dawniej stal była podstawowym materiałem do wyrobu ram, lecz dzisiaj jej pozycję zajęło aluminium ale także materiały kompozytowe. Przy wyborze określonego modelu trzeba zwracać szczególną uwagę na jakość wykonania danego egzemplarza.


Stal - pomimo rosnącej konkurencji ze strony innych materiałów , ciągle jeszcze z niej powstaje większość rowerów. Tanie stalowe ramy wykonywane są ze stali Hi-Ten (Hi-Tensile), stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości - trwałej ale ciężkiej. Droższe są modele produkowane ze stali chromo molibdenowej (Cr-Mo). Wielu producentów dodatkowo cieniuje ten materiał, czyli wytwarza rury o ściankach cieńszych w środku niż na końcach. Technologię te stosuje się z powodu występowania innych obciążeń na połączeniach rur. W fachowym języku rury takie nazywa się "double butted". Obecnie przewagę zdobywa technologia T.I.G., polegająca na spawaniu w osłonie gazowej.


Aluminium- materiał ten służy za wzór idealnego połączenia lekkości bez rezygnacji z bardzo pożądanej sztywności ramy. Aluminium należy do grupy metali lekkich, jego ciężar własny jest trzy razy niższy niż stali. Materiał ten w czystej postaci jest bardzo miękki i dopiero jako


stop nadaje się do budowy ram rowerowych. Ramy z rur aluminiowych produkuje się za pomocą dwóch metod: poprzez spawanie i klejenie. Aluminium ma też inną własność: przy sztywności samych stopów jest ono mniej odporne na odkształcenia, niż stal. Dla uzyskania właściwej wytrzymałości ścianki rur musiałyby być trzy razy grubsze, niż w rurach stalowych, a rama z lekkiego metalu ważyłaby tyle samo co z Hi-Tenu. Istnieje wyjście: pożądane parametry uzyskuje się poprzez zwiększenie przekrojów (Oversize) - producenci używają bardzo grubych rur, jednocześnie sztywnych i lekkich.


Karbon - ze wszystkich materiałów kompozytowych karbon używany jest najczęściej. Jest on pięć razy lżejszy i jednocześnie sześć razy wytrzymalszy niż stal i jako taki stanowi idealny materiał podstawowy do konstruowania ram. W czystej postaci trudno jest go poddać obróbce. Dopiero po połączeniu z innymi materiałami, takimi jak Kevlar, Twaron i żywice epoksydowe można uzyskać pożądane właściwości. Włókna karbonowe są przy budowie ram rowerowych obrabiane na kilka różnych sposobów. Najdoskonalsza metoda to tworzenie formy zwanej Monocogue. Polega na układaniu włókien wokół przygotowanego rdzenia. Tam gdzie istnieje taka potrzeba karbonu znajdzie się więcej, gdzie siły są minimalne - mniej. Karbon jest bardzo lekki, wytrzymały, ramy z niego wykonane mają także własności pochłaniania drgań. Pozwala na uzyskanie najbardziej fantastycznych kształtów.


Tytan - ramy tytanowe znajdują się na samym szczycie hierarchii. Szlachetny materiał z którego je wykonano, jest drogi, a obróbka bardzo pracochłonna. Najczęściej spotykany stop nosi oznaczenie Ti3Al2,5V i


obok tytanu znajdziemy w nim aluminium i wanad. Rama z niego wykonana odznacza się wytrzymałością podobną do egzemplarzy z aluminium i stali, ale jest znacznie lżejsza. Tytanu nie da się spawać w normalnej atmosferze - koniecznością jest zabezpieczenie otoczenia i troskliwa, a jednocześnie kosztowna obróbka w osłonie gazowej argonu, co w praktyce oznacza spawanie w zamkniętych komorach wypełnionych gazem. Nakład pracy się opłaca - w efekcie uzyskujemy lekką i komfortową ramę, dodatkowo też nie wrażliwą na warunki atmosferyczne (tytan nie ulega korozji). Ramy nie trzeba nawet malować.


SŁOWNICZEK

Bonded - połączenie rur na klej, najczęściej w ramach aluminiowych i karbonowych
Booster - (brakebooster) wzmacniacz w kształcie podkowy montowany przy hamulcach w celu zwiększenia sztywności ramy i wyeliminowania jej rozginania
Cieniowanie - proces mający na celu zmniejszenie masy ramy, polega na zmniejszeniu grubości ścianki rury w miejscach narażonych na duże przeciążenia
Filled Brazed - lutowanie bez użycia muf, stosowane przy produkcji drogich ram stalowych
Gusset - wzmocnienie w postaci dodatkowego kawałka blachy, wstawiane w szczególnie wrażliwych na obciążenia miejscach
TIG - (Tungsten Inert Gas), technika spawania w osłonie gazowej, zapobiegająca zanieczyszczeniu spawów
CNC - (Computer Numerically Controlled), metoda obróbki materiału przy użyciu maszyn sterowanych cyfrowo
Monocoque - jednolita rama, odlewana lub wyciskana, najczęściej kompozytowa, ale także z aluminium
Oversize - powiększony przekrój rur, stosowany głównie w celu zwiększenia sztywności ramy
Hi-Ten - (Hihg Tensile), stal konstrukcyjna o zwiększonej wytrzymałości
Cr-Mo - stop stali o podwyższonej wytrzymałości, z dodatkiem chromu i molibdenu
6061, 7020 - przykłady oznaczeń stopów aluminium, im wyższa liczba, tym aluminium sztywniejsze i trudniej spawalne
T4, T6 - oznaczenie rodzaju obróbki cieplnej, jakiej podawane są ramy po spawaniu, w celu usunięcia powstałych naprężeń


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Materiały ram
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu